Herra A
Jos The Band oli varsin omeperäinen nimi, ei Love paljon perään jää. Bändi on vain etäisesti tuttu, eikä etukäteen tule mieleen yhtään kappeletta. Nimestä voisi päätellä, että luvassa on liuta palavia rakkausballadeja laulu toisensa perään, mutta ei sentään. Vuonna 1967 päivänvalon nähnyt Forever Changes on herrojen kolmas levy ja myös edelliset levyt näyttävät nauttivan varsin suurta suosiota. Jossain folk-rockin maastossa kuitenkin liikutaan, joka on osoittautunut ihan hyväksi suunnaksi.
Ensimmäisenä levystä hyökkää päälle The Doors-levyäkin vaivannut turhan vahva stereromiksaus. Tämä teki kuulokkeilla kuuntelun raskaaksi ellei laittanut hommaa monolle tai kuunnellut kaiuttimilla. Muuten ensivaikutelma on varsin neutraali, hieman turhankin neutraali. Parin kuuntelukerran jälkeen peräkkäin tulevat Old Man ja The Red Telephone saavat aikaan suurimman säväyksen. Muuten levy liukui kerta toisensa jälkeen ohitse. Homman juju alkoi kuitenkin aueta aina vain paremmin ja seuraavat kuuntelukerrat olivat varsin mieluisia elämyksiä. Maininnan voi antaa myös vaikka Live and Live ja levyn päättävälle You Set The Scenelle.
"Harmitonta" on mielikuva, joka tällaisesta itselleni jostain syystä tulee. Ei huonoa, mutta jotenkin myös se tajunnan räjäyttävä "vau" puuttuu. En pahakseni pistä, jos joku tällaistä haluaa soittaa läsnäollessani.
7/10
Herra O
Herra D
Loven Forever Changes kuullostaa juurikin sellaiselta levyltä, joita odotin etukäteen tältä listalta enemmänkin, mutta toistaiseksi se edustaa folkin ja psykedelian kategoriaa lähinnä kahdestaan The Zombiesin levyn kanssa. Toisaalta määrä ei kuitenkaan korvaa laatua, joten ollaan iloisia toistaiseksi näistä kahdesta genrensä edustajasta.
Nimenä Love tai Forever Changes eivät sanoneet mitään minulle. Ensimmäinen kuuntelukertakaan ei tuonnut yhtään enempää selvyyttä; voin rehellisesti sanoa, ettei yksikään levyn kappaleista ollut minulle aiemmin millään tapaa tuttu. Levyn taustoja tutkiessa tämä täysi tuntemattomuus tuntui oudolta, sillä levy on kerännyt kunnioitettavan määrän kehuja, joista voidaan mainita esimerkiksi ykkössija Mojo-lehden kautta aikain parhaiden psykedelialevyjen listalla. No, ehkäpä parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Kuten jo mainitsin, musiikillisesti levy sijoittuu jonnekin folkin ja psykedelian välimaastoon, mikäli se on millään tapaa mahdollista. Omaan korvaan monet kappaleista kuullostivat aluksi hieman kevyiltä tai jopa iskelmällisiltä, mutta jo muutaman kerran jälkeen niistä alkoi löytyä lisää syvyyttä ja sävyjä. Jollain tapaa musiikki onnistuu kuullostamaan yksinkertaiselta ja monimutkaiselta yhtäaikaa. Lienee siis kohtuullisen selvää, etten osaa millään tapaa kuvata levyn tunnelmaa.
Sen verran levystä voi vielä sanoa, että se nousee yhdeksi suurimmista positiivista yllätyksistä tähän asti. Yksittäisten kappaleiden nostaminen on vaikeaa, mutta ehkäpä The Red Telephone teki suurimman vaikutuksen. Mikäli psykedelia kiinnostaa yhtään, tämä levy on pakko kuulla.
10/10
Kommentit