Herra A
Jälleen päästään artistin pariin, joka on varsin tuttu mutta silti hyvin etäinen. Billy Joelin
kappaleita on varmasti kuullut radiosta kymmeniä ellei satoja kertoja, mutta etukäteen en saanut yhtäkään mieleen. Genren pystyin vain
paikallistamaan pop/rock maastoon, joten tämän suhteen etukäteisfiilis
oli varsin neutraali. Kirjoitin edellisten levyjen arvostelut jo ennen
lomataukoa, joten The Stranger on listan uutuuksista hieman eriarvoisessa tilassa, koska sen kuunteluun pystyin käyttämään lähes kuukauden.
Laiska kun olen en tietysti kirjoittanut mitään ylös siitä
alkufiiliksestä minkä levy aiheutti, joten näin kuukauden jälkeen levy
kuulostaa hyvin tutulta. Sen verran muistan, että levy toi varsin
vahvasti mieleen Elton Johnin, eikä tämä tunne ole sen kummemmin
laantunut. Levyn alku on mukavan rock-painotteinen ja se sisältää sen
kaksi parasta kappaletta eli Movin' Out ja The Stranger.
Muuten levyllä on paljon balladia ja puhdasta poppia, jotka sopivat
kokonaisuuteen varsin hyvin. Nämä tosin jäivät itselleni varsin
neutraaleiksi kokemuksiksi. Lisämaininnan voi vielä antaa varsin pitkälle Scenes From An Italian Restaurant veisulle, jonka kohdalla piti tavoista poiketen kiinnittää tarkemmin huomiota laulun sanoihin.
The Stranger on hyvä levy eikä kuukauden kuuntelu sitä lainkaan
kuluttanut. Ei liikuta musiikkimaun sydänmailla, mutta mikäli tämän
joku laittaisi bileissä soimaan niin en ainakaan pahastuisi.
Päinvastoin.
8/10
Herra O
Heti kärkeen on todettava, että en ole aikaisemmin kuullut nimeä Billy
Joel saati kuunnellut herran albumia The Stranger. Yllättävämpää oli
kuitenkin se, että muutamat levyn kappaleista olivat todella tuttuja vaikka
en tiennytkään biisien esittäjää. Muutenkin albumin ensivaikutelma oli
varsin positiivinen.
Joelin toistaiseksi myydyin studioalbumi on yllätyksiä täynnä. Musiikki
vetäisi mukaansa jo parin ensimmäisen kappaleen voimin ja
ensikuuntelulla kirkkaimmin mieleen jäikin levyn nimibiisi. Kappaleen
alun ja lopun vihellykset toivat vahvasti mieleen Ennio Morriconen
työt Sergio Leonen leffoissa. Muista kappaleista mainittakoon nuo
aikaisemmin tutut Just The Way You Are ja She's Always A Woman.
Piano-voittoisten rock-kappaleiden rakenne oli läpi levyn tavalla tai
toisella jännittävä ja nyansseja pullollaan. Levy soikin
mielenkiintoisuutensa vuoksi useaan otteeseen kotona, työmatkoilla ja
töissä. Ja tulee soimaan myös jatkossa.
Billy Joelin The Stranger -albumin voinkin lisätä enempiä
miettimättä tämän projektin aikana vastaan tulleiden "löytöjen"
joukkoon. Koska listalle ei muita Joelin tekeleitä ole päässyt, tästä
kohtaa lähtee varmasti jälleen yksi oksa haarautumaan uuden musiikin
etsiskelyssä/kokeilussa. Ehkä kokeilen seuraavaksi Joelin vanhempaa
tuotantoa.
Yhdeksän mielenkiintoavainta pianonvirityssarjassa.
Herra D
Billy Joel on tähän asti kuulunut minulla samaan kategoriaan kuin Elton Johnikin
tämän arvostelurupeaman alussa; imeliä hittejä ja tyylitajunsa
vuosikymmeniä sitten kadottaneen keski-ikäisen massan häpeilemätöntä
kosiskelua. Yhteistä mainituilla artisteilla on myös se, että molemmat
onnistuivat yllättämään minut positiivisesti arvosteluun päätyneillä
levyillään.
The Stranger levyä pidetään Billy Joelin uran
parhaimpana ja mikäli arvosteluperusteina käytetään puhtaasti
kaupallista menestystä, arvio osuukin oikeaan. Koska en ole Billyn
muuhun tuotantoon tutustunut, minulla ei ole vertailu pohjaa sille
kuinka paljon herran tyyli tälle levylle on muuttunut aiemmista
levyistä. Mikäli nettiä on uskominen, tällä levyllä on otettu selkeä
harppaus kohti kaupallisempaa ja radioystävällisempää ilmaisua. Eikä
tätä seikkaa oikein voi levyä kuunnellessa mennä kieltämäänkään, sillä
kovin rohkeita tai kunnianhimoisia ratkaisuja ei koko kiekolta korvaan
satu. Vaan eipä levy särise korvaan muutenkaan.
Levyä kuunnellessa sitä tuli aivan pakosta verrattua Eltonin tällä
listalla aiemmin arvosteltuun levyyn, sillä molempien tyyli ja musiikki
ovat niin lähellä toisiaan. Kevyitä pianolla säestettyjä
pop/rock-biisejä, jotka paikoitellen hieman irroittelevatkin, mutta
visusti rajojensa puitteissa. Tältäkin levyltä on melko hankalaa nostaa
esille yksittäisiä kappaleita. Jos valinta pitää tehdä, niin ehkäpä
levyn aloittava Movin' out ja vastaavasti lopettava Everybody has a dream
jäivät itselle parhaiten mieleen. Levy ei kuitenkaan rakennu
yksittäisten kappaleiden varaan vaan se luottaa tasaiseen laatuun. Mikä
tahansa Radio Novaan tähtäävä aloitteleva yhtye kauppaisi isoäitiään
paholaiselle saadakseen läpimurtosinkukseen minkä tahansa levyn
kappaleista.
Viikon kuuntelun jälkeen on todettava, että Billy onnistui lopulta
tekemään vaikutuksen, jos ei terävällä kynällään tai jäätävällä
biisillä, niin tasaisesti jyräävällä biisiarsenaalillaan. Jos, ja kun,
levyä tulee verrattua Eltonin vastaavaan, on todettava ettei Billy
kuitenkaan yllä aivan samaan joskin kauskaan ei jäädä.
7/10
keskiviikko, 10. syyskuu 2008
Kommentit