Herra A
Led Zeppelinin tutuista sävelistä päästäänkin sitten taas itselleni
tuntemattoman artistin pariin. Otis Redding on nimenä vain etäisesti
tuttu mutta kappalelista näyttää epäilyttävän tutulta. Onko nuo kaikki
sen tekemiä?
Ei ne ole. Coveria on suuntaan ja toiseen joista ensimmäinen on Respect jonka maintsinkin jo Arethan levyn arvostelun yhteydessä.Pakko sanoa että
tällä kertaa cover on paljon, paljon parempi kuin tämä puhditon alkuperäinen.
Jotenkin se voima puuttuu tästä Otiksen versiosta täysin. Seuraava
mainitseminen arvoinen cover on My Girl jonka muistin oikein
The Temptationsin kappaleeksi, mutta tämä cover ei sentään täysi susi ole.
Meno jatkuu samanlaisena: kaikille on varmasti tuttuja mm. Wonderful world (Sam Cooke), Rock Me Baby (BB King) ja Satisfaction (Rollarit).
Jotenkin jäi tyhjä arpa käteen. Otis ei omaan korvaan sovi niin
hyvin että nämä coverit mitenkään erityisen hyviä olisivat olleet, eikä omat
kappaleet mitenkään päätä huimanneet. Ei kyllä tästä jäänyt mitään matkaan jonka vielä ensi viikolla muistaisin.
5/10
Herra O
Tämän viikon artisti ei ollut minulle ennestään tuttu, eikä tunnu
olevan vieläkään. Otis Reddingin kolmas studioalbumi Otis
Blue on nyt tahkottu läpi kuluneen viikon aikana jokusen kerran ja
sanottavaa jäi kovin vähän.
Mutta mistähän tämä nyt sitten johtuu? Reilun puolen tunnin rykäisy on
ohitse hetkessä ja koska tarttumapinta jää melko vähäiseksi, eikä
albumi pyydä välittömiä uusintakuunteluita, levyn biisit katoavat
unholaan yhtä nopeasti kuin levy oli kuunneltu läpi. En nyt sano että Reddingin
soul olisi mitenkään huonoa, se ei vaan nosta päätään muiden joukosta
ja tyylilajia vähemmän kuuntelevalle se ei välttämättä ole hyvä asia.
Koska oikeastaan yksikään kappale ei jäänyt viikon jälkeen mieleen, en
usko, että Reddingin muukaan tuotanto olisi mitenkään
järisyttävää. Myönnettävä on, soul ei ole minun heiniäni, muutamia
kohtalaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Vaan mistä sitä tietää vaikka
joku pääni kääntävä tekele tulisi vielä myöhemmin vastaan, tämä ei ole
kuitenkaan se. Mutta mitäpä sitä väkisin enempiä suoltamaan. Ei
vakuuttanut.
Viisi unohtunutta pistettä.
Herra D
Otis Redding kuului siihen kategoriaan, jossa artistin nimi oli
etäisesti tuttu, mutta en pystynyt varmasti nimeämään yhtään hänen
tunnetuksi tekemäänsä kappaletta. Hämmästys olikin melkoinen, kun Otis Blue
levyn laittoi ensimmäistä kertaan soimaan ja levyn tajusi olevan
pullollaan toinen toistaan tutumpia biisejä. Nopea googletus kuitenkin
paljasti suurimman osan näistä kappaleista covereiksi, mikä on sinänsä
sääli tällaisella listalla. Hauskana yksityiskohtana voidaan kuitenkin
mainita Redding originaali Respect, joka on leimaantunut suuren yleisön korvissa täysin Aretha Frankliniin.
No, levyä arvostellessa tarvitsee kuitenkin pitää mielessä, mihin
maailman aikaan se on tehty ja kuinka yleisiä kappalelainat ovat
silloin olleet. Kun tämän asian ylitse pääsee, voi keskittyä rauhassa
siihen miltä levy kuulostaa. Koska kyseessä on soul-levy, tunnelma ja
musiikin sielukkuus on syytä nostaa yksittäisiä kappaleita tai niiden
alkuperäisiä säveltäjiä korkeammalle prioriteetille.
Ja mitä Otikseen tulee, hän hoitaa pisteet kotiin. Hänen karhea ja
aneleva tyyli onnistuu vangitsemaan levylle jotain, mitä esimerksi
Arethan levyiltä jäin kaipaamaan. Lisäksi levyltä löytyvät originaalit
osoittivat tämän vasta 26-vuotiaana kuolleen nuoren miehen potentiaalin
myös säveltäjänä. Levyä kuunnellessa on helppo kuulla, kuinka paljon
enemmän annettavaa Otiksella olisi vielä ollut ilman traagista
lento-onnettomuutta.
Kappaleiden joukosta voisi nostaa esiin iki-vihreät rakkauden tunnustukset My Girl ja Wonderful World, Rolling Stones laina (I Can't Get No) Satisfaction sekä alkuperäisversio Respectistä.
Parhaiten levy kuitenkin toimii kokonaisuutena ei niinkään yksittäisten
kappaleiden ja teemallisen kokonaisuuden vaan tunnelmansa vuoksi.
Suositellaan nautittavaksi yksin tai seurassa pimenevissä syysilloissa
teen tai viinin kera.
7/10
maanantai, 9. kesäkuu 2008
Kommentit